Kamis, 12 November 2015

The Essential Masalah Sinus Maklumat Untuk Anda Masalah Sinus

The Essential Masalah Sinus Maklumat Untuk Anda Masalah Sinus

Adakah anda mengalami masalah resdung dan mencari beberapa maklumat masalah resdung untuk membantu anda keluar? Cuma perlu. Kami berada di sini dengan beberapa keperluan yang anda perlu tahu untuk membantu anda berurusan dengan keadaan anda yang lebih baik.

Paranasal Sinus

Sinus paranasal adalah rongga yang terdapat dalam pasangan seluruh tulang-tulang muka dan hidung anda. Mereka berkhidmat pelbagai tujuan termasuk menjaga cahaya kepala, penyerap kesan dalam kes force kesan kepada muka atau tengkorak, resonator vokal, dan humidifiers semula jadi untuk udara yang kita sedut. Mereka juga bertindak sebagai penapis semula jadi. Sinus dipenuhi dengan epitelium, tisu yang merembeskan mukus yang boleh bahan-bahan yang tidak diingini perangkap dari udara. Lendir ini sentiasa disaliri oleh silia, rambut kecil khas seperti organ-organ yang menolak mukus keluar dari rongga dan ke dalam hidung dan tekak melalui lorong-lorong. Setiap pasangan sinus mempunyai laluan yang dipanggil ostium yang menghubungkan ia ke hidung.

Mengenai Sinusitis

Apabila sel-sel yang melapisi bahagian sinus bersentuhan dengan perengsa atau alergen (alahan yang menyebabkan bahan-bahan) mereka boleh mula membengkak. Bengkak ini boleh menghalang fungsi saliran silia dan tersumbat boleh berlaku. Ini menyebabkan rembesan mukosa untuk membina dan akhirnya menyebabkan gejala kesesakan, sakit, sakit gigi, dan mengurangkan deria bau dan rasa. Yang tersumbat akhirnya boleh membuat rongga sinus kawasan-kawasan utama untuk pertumbuhan bakteria yang mengakibatkan pelepasan hijau tebal.

Kira-kira 35 juta rakyat Amerika mengalami keadaan ini setiap tahun.

Biasanya ada dua bentuk keadaan ini: akut dan kronik. Jenis yang akut biasanya berlangsung sekitar seminggu atau lebih. Borang yang kronik berlangsung 3 bulan atau lebih pada satu masa.

Punca

Punca biasa bentuk akut adalah selesema biasa. Atas pernafasan jangkitan virus biasanya mendahului masalah akut. Walau bagaimanapun, ada kalanya bentuk akut disebabkan oleh jangkitan bakteria, jangkitan kulat, atau alahan.

Kes kronik biasanya disebabkan oleh alahan atau jangkitan pernafasan yang sama: virus, kulat, atau bakteria. Keabnormalan atau kecacatan hidung juga boleh berada di belakang keadaan kronik. Masalah hidung seperti polip atau septum hidung menyeleweng boleh membuat anda sangat mudah terdedah kepada serangan berulang keadaan.

Rawatan

Bagi kes yang teruk, selalunya keadaan akan menghadkan dirinya dan akan hilang dengan sendiri. Rehat di atas katil, minum air yang mencukupi, penyedutan wap, pengairan sinus dengan periuk neti, dan memampatkan muka panas adalah semua disyorkan untuk membantu menguruskan badan dengan keadaan. Ubat-ubatan seperti semburan hidung dan ubat penahan sakit juga boleh digunakan untuk membantu menangani gejala. Dapatkan nasihat doktor untuk kursus rawatan terbaik.

Bagi kes-kes kronik, cadangan yang biasa adalah untuk mengurangkan keradangan, menjaga saluran terbuka sehingga mereka dapat mengalir dengan baik, dan mendapatkan untuk punca bukan hanya gejala. Untuk melegakan keradangan, kortikosteroid atau ubat-ubatan anti-radang atau injectibles mungkin dicadangkan. Penyedutan wap atau periuk neti boleh membantu menjaga badan penyaliran mukus. Dapatkan nasihat doktor anda untuk sampai ke punca masalah tersebut.

Antibiotik adalah salah satu rawatan yang standard badan-badan perubatan yang tersedia tetapi beberapa seperti Klinik Mayo dan American Academy of Otolaryngology memberi amaran terhadap penggunaan berlebihan ubat-ubatan tersebut. Klinik Mayo menyatakan bahawa antibiotik tidak biasanya diperlukan dalam kes-kes akut. Kes-kes kronik, walaupun kadang-kadang memerlukan antibiotik untuk merawat, biasanya disebabkan oleh sebab-sebab lain di luar bakteria, menjadikan rawatan antibiotik tidak berguna.

Jika antibiotik yang ditetapkan, pastikan anda mengambil kursus keseluruhan ubat. Jika anda tidak melengkapkan keseluruhan kursus ini, keadaan mungkin kembali dengan rintangan kepada antibiotik.

Lebih Masalah Sinus Maklumat

Jika anda berada di mencari untuk maklumat lanjut, cuba pergi ke American Academy of Otolaryngology. Laman web mereka penuh dengan fakta-fakta yang berguna mengenai penyakit ini dan juga kajian baru-baru ini dan kajian. Klinik Mayo menawarkan mudah untuk mengakses dan mudah difahami maklumat mengenai keadaan. MedlinePlus dari National Library of Medicine AS mempunyai enjin carian yang hebat yang membolehkan anda untuk membaca penerbitan rasmi dalam talian daripada sumber perubatan dipercayai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar