Kamis, 12 November 2015

Biomagnetic Therapy - A History of menggunakan magnet untuk melegakan kesakitan dan Kesihatan yang lebih baik

Biomagnetic Therapy - A History of menggunakan magnet untuk melegakan kesakitan dan Kesihatan yang lebih baik

Ramai orang mungkin berfikir bahawa menggunakan magnet untuk tujuan kesihatan adalah satu fenomena moden, tetapi, sebenarnya, penggunaan magnet untuk kedua-dua penyembuhan dan pemulihan mereka sifat-sifat yang telah dilaporkan di seluruh dunia sejak zaman purba. Rekod dari beberapa tamadun purba yang hebat wujud, yang menunjukkan bahawa mereka mengiktiraf manfaat kesihatan yang berkaitan dengan magnet. Tempah Maharaja Kuning kanak, dating teks perubatan Cina dari 2000 SM, menerangkan pemakaian batu magnet untuk membetulkan ketidakseimbangan dalam "Qi" atau Lifeforce. Tulisan dari Mesir mendokumenkan penggunaan terapi magnet oleh pakar perubatan purba. Satu lagi cerita yang terkenal dari Mesir purba, menceritakan bagaimana Cleopatra kerap menghiasi dirinya dengan perhiasan magnet, atau memakai batu magnet sekitar dahinya, untuk mengekalkan kecantikan dan mudanya.

Orang-orang Yunani purba juga diketahui telah menggunakan magnet untuk tujuan terapeutik. Hippocrates, bapa perubatan Barat, bercakap mengenai ciri-ciri terapeutik batu magnet, bahan magnet yang berlaku secara semula jadi. Kira-kira 200 SM, ia didokumenkan bahawa doktor Yunani yang terkenal Galen mendapati bahawa penggunaan magnet kepada badan boleh mengurangkan rasa sakit yang disebabkan oleh pelbagai penyakit.

Tahun-tahun awal Masihi menyediakan dokumentasi berterusan kuasa penyembuhan magnet. Semasa abad ke-1, pakar-pakar perubatan Cina mencatatkan kesan pada kesihatan dan penyakit yang berkaitan dengan perubahan dalam medan magnet bumi, menggunakan kompas sensitif untuk memantau perubahan ini. Sekitar 1000 AD, seorang doktor Parsi mencatatkan penggunaan magnet untuk melegakan gangguan, termasuk kekejangan otot dan gout.

Bermula pada abad ke-16, bilangan kajian mengenai penggunaan terapi magnet oleh pakar perubatan Eropah mula meningkat, kerana kejayaan yang lebih besar dilaporkan. Pada tahun 1530, Swiss doktor dihormati Paracelsus melaporkan kejayaan dengan pelbagai rawatan yang menggunakan medan magnet. Dia telah dibuang daripada jawatannya sebagai Profesor Perubatan di Basle University kerana matlamatnya untuk menggalakkan sains atas agama dalam hal perubatan. Pada abad ke-17, pakar perubatan terkenal di Inggeris Gilbert didokumenkan manfaat kesihatan kemagnetan. Dalam pertengahan abad ke-18, Maximillian neraka, seorang paderi Jesuit, yang menumpukan hidupnya kepada kajian matematik dan astronomi, bereksperimen dengan merawat pesakit dengan yang baru, yang lebih kuat, magnet keluli karbon, yang berbentuk muat bidang badan untuk dirawat.

Pada 1777, Abbot Lenoble, Royal Society Perancis Perubatan, telah membuat kajian yang mendalam terapi Biomagnetic. Beliau membuat dan diuji magnet terapeutik, mengesyorkan pemakaian gelang magnet dan rantai untuk pergelangan tangan dan dada. Beliau mengulangi keputusan dalam puluhan kes terapi magnet termasuk rawatan sakit gigi, sakit sendi, kejang perut, dan sawan, antara penyakit lain. Semasa abad ke-19, bilangan kajian terperinci terus berkembang termasuk kajian oleh Eydam pada tahun 1843, Charot dan Renard pada tahun 1878, Westphal dan Gangee pada tahun 1878, Mueller pada tahun 1879, dan Benedict pada tahun 1885.

Sejak tahun 1950-an, sebilangan besar kajian terapi Biomagnetic telah dijalankan di Jepun yang telah menunjukkan keberkesanan medan magnet dalam merawat pelbagai gangguan. Perhiasan magnet, termasuk rantai dan gelang, yang dijual di Jepun, Eropah dan China untuk melegakan kesakitan dan kekejangan, dan juga untuk peredaran yang lebih baik. Banyak peranti magnet dijual di Jepun berdaftar dengan Kementerian Kebajikan Jepun sebagai peranti perubatan. Untuk mendapatkan pendaftaran ini, peranti dikehendaki menjalani ujian klinikal di kemudahan perubatan bertauliah untuk mengesahkan keberkesanannya.

Pada masa ini, pakar-pakar perubatan Barat mendapat keputusan positif menggunakan medan elektromagnet untuk merawat kerosakan, termasuk ulser dan luka terbakar yang teruk. Tisu lembut, sendi, dan tulang kecederaan telah dilaporkan mempunyai responsif kepada rawatan ini. Doktor Rusia secara rutin menggunakan magnet untuk mempercepatkan proses penyembuhan selepas pembedahan dan untuk meningkatkan peredaran.

Walaupun terapi Biomagnetic masih umumnya dianggap perubatan alternatif di Barat, penerimaan sebagai satu pilihan yang baik untuk melegakan kesakitan dan kesihatan yang lebih baik telah berkembang dengan ketara dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Kajian semula sejarah rawatan yang panjang dan terperinci, serta jumlah yang semakin meningkat bukti anekdot positif oleh pengguna-pengguna magnet terapeutik, mencadangkan kaitan yang signifikan antara magnet dan kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar