Kamis, 12 November 2015

Alternatif Untuk Buah-buahan Dan Sayur-sayuran

Alternatif Untuk Buah-buahan Dan Sayur-sayuran

Pada masa kini beberapa bentuk vitamin telah disahkan dalam pasaran yang berlainan di seluruh dunia. Vitamin semuanya bertujuan untuk meningkatkan kesihatan individu-individu yang menggunakan mahu menggunakannya. Bentuk semula jadi vitamin adalah mereka yang boleh didapati dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Sementara vitamin yang dijual dalam bentuk kapsul adalah dianggap vitamin sintetik.

Vitamin yang perlu untuk perkembangan tubuh dan minda seseorang. Sebenarnya ada dua klasifikasi vitamin yang merupakan vitamin organik dan bukan organik. Vitamin organik adalah mereka yang diperlukan oleh badan dalam jumlah yang besar. Ini jenis vitamin biasanya larut dalam air. Sebaliknya, vitamin organik adalah bahan-bahan yang diperlukan oleh badan dalam jumlah yang kecil sahaja. Vitamin organik juga dikenali sebagai seorang yang tidak larut dalam air.

Pada masa yang apabila manusia telah menemui kesan positif mengambil vitamin beberapa idea di seluruh dunia datang untuk mempromosikan kelebihan vitamin terhadap tubuh manusia. Walau bagaimanapun memberikan vitamin untuk anak-anak anda adalah amat sukar untuk dilakukan kerana tidak semua kanak-kanak lebih suka makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kanak-kanak pada tahun-tahun awal mereka umumnya lebih suka makan gula-gula dan makanan lain manis daripada sayur-sayuran dan buah-buahan.

Kebanyakan ibu bapa bimbang dengan perkembangan fizikal dan mental anak-anak mereka kerana anak-anak mereka tidak mendapat vitamin yang tepat dan mencukupi daripada makanan yang mereka makan. Gula-gula seperti gula-gula getah tidak baik untuk kanak-kanak kerana ia boleh mengurangkan selera mereka. Makanan manis seperti gula-gula getah tidak boleh diberikan kepada kanak-kanak kerana ia juga boleh merosakkan gigi muda dan lembut mereka.

Tidak seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, gula-gula hanya kaya dengan kalori dan bahan-bahan berbahaya yang lain. Apabila seorang kanak-kanak diperkenalkan kepada gula-gula dia tidak lagi suka makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kanak-kanak amat tertarik dengan rasa manis gula-gula dan sering kecewa dengan rasa sayur-sayuran dan makanan yang berkhasiat.

Ia adalah tugas yang sangat sukar bagi ibu bapa untuk memberi anak-anak mereka jumlah yang betul nutrien untuk badan-badan kecil mereka. Terdapat satu kaedah tertentu yang digunakan untuk membolehkan kanak-kanak memperoleh jumlah yang betul nutrien yang mereka perlukan tanpa memaksa mereka untuk makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Vitamin pada masa kini berada di dalam bentuk tablet kunyah. Tablet ini mengandungi semua vitamin yang diperlukan untuk perkembangan kanak-kanak. Ia tidak lagi sukar bagi ibu bapa untuk memberi anak-anak mereka vitamin dan nutrien yang mereka perlukan.

Vitamin dalam bentuk tablet sebenarnya dipanggil vitamin sintetik. Vitamin sudah dianggap sebagai makanan tambahan untuk kanak-kanak dan orang dewasa muda. Ia boleh meningkatkan selera makan kanak-kanak untuk makan lebih banyak makanan. Hampir semua jenis vitamin sintetik sudah lengkap dengan semua vitamin yang terdapat di dalam pelbagai jenis buah-buahan. Walau bagaimanapun vitamin sintetik juga mempunyai kesan-kesan sampingan terhadap penggunanya. Salah satu kesan sampingan yang paling biasa mengambil vitamin sintetik adalah bahawa ia mungkin meletakkan buah pinggang anda ke dalam bahaya besar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar