Kamis, 12 November 2015

Qigong - Pengenalan kepada The Kaedah Latihan Cina Qigong

Qigong - Pengenalan kepada The Kaedah Latihan Cina Qigong

Qigong adalah satu kaedah latihan yang dapat dikesan kembali ke abad kedua China. Melalui mengamalkan senaman Qigong, seseorang individu boleh meningkatkan tenaga penting badan, Qi - aliran kehidupan. Qigong membawa kepada pembangunan kedua-dua minda, badan dan jiwa dan mempunyai banyak kesan positif. Artikel ini akan memberikan pengenalan ringkas kepada sistem inspirasi Qigong.

Qigong adalah satu siri latihan untuk minda dan badan. Ia mempunyai hubungan rapat dengan perubatan tradisional Cina dan aliran tenaga dalam badan. Dengan latihan fizikal dan kuasa minda, manusia boleh meningkatkan dan menyedarkan tenaga badan - Qi. Meningkatkan Qi mengaktifkan sendiri penyembuhan diri kuasa badan, yang menjadikan badan lebih kuat dan lebih tahan lama dan dapat melawan penyakit. Kaedah untuk mengaktifkan sendiri kuasa penyembuhan diri tubuh perlu menjadi teras mana-mana sistem kesihatan, kerana ia mempunyai faktor pendorong untuk kedua-dua badan dan minda.

Berbeza dengan banyak kaedah latihan Barat, yang terutamanya memberi tumpuan kepada pembangunan otot dan kecergasan peredaran darah, Qigong memberi tumpuan kepada mengukuhkan sistem dalaman. Amalan Qigong adalah satu siri latihan khusus yang menyuburkan setiap organ dalaman, organ-organ deria, tendon dan ligamen, dan organ-organ pembiakan. Malah, terdapat sebuah keseluruhan sistem Qigong untuk menguatkan tulang dan sum-sum tulang. Qigong mempunyai banyak kesan positif dan merupakan makanan tambahan yang berkesan untuk rawatan perubatan sama mengukuhkan untuk kesihatan umum. Terdapat pelbagai sebab untuk mengamalkan Qigong dan sebahagian daripada mereka disenaraikan di sini:

kesihatan dan kecergasan
keharmonian dan keseimbangan
pengurusan tekanan
pemulihan fizikal
penyembuhan
pembangunan rohani
fokus dan tumpuan
meningkatkan tulang dan benda
Lebih aktif secara fizikal pergerakan Qigong mengukuhkan dan membaiki untuk Qi - tenaga badan dan meridian di mana aliran tenaga di sekeliling badan. Dengan mengamalkan Qigong, tenaga tersebut akan mengalir lebih bebas. Qigong juga bertujuan untuk membantu tanah individu tenaga, dengan itu dapat menumpukan tenaga ke arah tertentu.

Ahli-ahli sains di seluruh dunia telah mengkaji Qi selama bertahun-tahun, dan banyak bagaimana kini diterima kewujudan Qi dalam bentuk fizikal. Ini telah membawa kepada lebih ramai orang menerima kewujudan dan kepentingan Qi dan Qigong telah menjadi semakin popular. Perubatan tradisional Cina menyebut meridian badan dalam yang mengalir tenaga, dan jika ada apa-apa jenis tersumbat ia akan menyebabkan penyakit. Tenaga yang mengalir di meridian membawa oksigen dan nutrisi kepada sel-sel dan organ-organ, dan dengan meningkatkan aliran tenaga organ-organ dalaman akan menerima lebih banyak tenaga. Tambahan pula, perubatan Cina menyatakan kepentingan yin dan yang, dan manusia tidak boleh mengekalkan sihat kecuali ada keseimbangan antara yin dan yang. Dengan mengamalkan Qigong seseorang akan berehat kepada apa-apa yang melanjutkan bahawa badan secara automatik mengharmonikan keseimbangan antara yin dan yang.

Hari ini, Qigong adalah amalan kesihatan yang diiktiraf di China, dan terdapat banyak hospital dan klinik di seluruh negara yang menawarkan terapi Qigong, dengan keputusan yang berjaya. Terapi ini boleh dilakukan bersendirian atau bersama dengan akupunktur, perubatan herba atau perubatan tradisional Barat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar