Kamis, 12 November 2015

Herba - Pengenalan

Herba - Pengenalan

Makanan tambahan herba adalah salah satu yang terbaru (dan tertua) ubat fad untuk segala-galanya daripada jangkitan telinga untuk penurunan berat badan. Lebih daripada sekadar trend, herba telah lama terkenal dengan manfaat perubatan mereka, sebahagian besarnya disebabkan oleh fitokimia yang terkandung di dalamnya. Fitokimia adalah sebatian yang berlaku secara semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan. Walaupun tidak lagi dilihat sebagai nutrien ditubuhkan, fitokimia ini secara meluas dipercayai untuk memberi kesan kepada kesihatan. Kajian menunjukkan bahawa, antara kesan lain yang tidak terkira banyaknya, fitokimia tertentu boleh mengurangkan demam, bekerja sebagai agen anti-bengkak, dan mencegah penyakit.

Ia adalah penting untuk memahami bahawa herba tertentu adalah berguna hanya apabila diambil dalam dos yang tertentu. Sebagai contoh, St. John's-Wort (Hypericum perforatum) adalah sia-sia apabila diambil dalam jumlah yang kecil, toksik apabila diambil dalam jumlah yang besar, dan membantu merawat kemurungan dan tekanan apabila diambil dalam jumlah yang betul. Mereka yang ingin menggunakan manfaat herba perlu berhati-hati untuk mengambil hanya jumlah dos yang disarankan.

Antara herba yang paling popular termasuk Alo-vera (merawat luka dan jangkitan kulit), Ginseng (meningkatkan tenaga dan mengurangkan tekanan), Gingko-Biloba (meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental), dan Kelp (rumpai laut dengan pelbagai nutrien dan manfaat). Lain-lain, seperti Burdock, Chamomile dan juga Dandelion boleh ditanam di taman rumah dan dituai. Burdock (juga dikenali sebagai Gobo) adalah pembersih darah dan juga berfungsi untuk merawat jangkitan. Ia adalah garis panduan herba dan dos yang kuat perlu diikuti apabila menggunakannya secara perubatan. Chamomile dikenali kerana ia adalah ciri-ciri yang menenangkan dan sering digunakan dalam teh dan mencuci kulit. Mereka yang mengambil ubat darah-penipisan perlu berhati-hati kerana Chamomile juga berfungsi sebagai pencair darah. dandelion, manakala biasanya kutukan rumput pemilik rumah itu, mempunyai manfaat herba yang sangat baik termasuk tonik hati dan soother kulit.

Salah satu Arah aliran terkini dalam ubat-ubat herba adalah populariti Teh Hijau. Walaupun sesetengah orang boleh minum barangan hanya untuk menjadi pinggul, tidak ada meragui faedah. Teh hijau telah terbukti untuk menurunkan kolesterol LDL (jenis yang buruk kolesterol yang membawa kepada penyakit jantung) dan juga meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lemak dan kalori. Tambahan pula, Teh Hijau membantu untuk meneutralkan radikal bebas (bahan kimia yang boleh membantu membawa kepada kanser) dan membantu meningkatkan sistem imun badan. Teh hijau dibuat dari daun Camellia sinensis yang telah menjalani sedikit atau tidak ada pengoksidaan semasa pemprosesan. Yang berasal dari China, teh hijau digunakan secara meluas dalam kebanyakan kebudayaan Asia dan Timur Tengah. Ia hanya dalam beberapa tahun yang lalu bahawa ia telah menjadi bergaya popular dalam budaya Barat.

Ia adalah penting untuk sesiapa yang berminat dalam mengambil makanan tambahan herba untuk penyelidikan herba yang berkenaan dan untuk membeli makanan tambahan dari syarikat yang boleh dipercayai. Walaupun salah satu bentuk tertua perubatan, herba terus mengherankan dengan keupayaan luar biasa mereka untuk sembuh (apabila diambil dalam dos yang betul).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar